Felújított PC

Így éld túl sikeresen a vizsgaidőszakot

2018. december 03. - felujitottpc

Mikor már letudtuk a beadandók verítékes időszakát, és nekilátnánk a karácsonyi bevásárlásnak, akkor szokott bevillanni, hogy bizony a neheze még hátra van. Feltartóztathatatlanul közeledik a vizsgaidőszak. Itt az ideje jó alaposan felkészülni rá, hogy ne kapjunk idegösszeomlást a kellős közepén, és sikeresen zárjuk a félévet. Mutatjuk, hogy hogyan könnyítheted meg a dolgodat.

  1. Nem, nem most kell nekiállni a nagytakarításnak

A vizsga közeledtével szeretjük az hinni, hogy be lehet magolni egy több száz oldalas könyvet egyetlen éjszaka alatt. Pedig nagyon nem. Végigolvasni is képtelenség, nem még megtanulni. Pontosan ilyenkor szokott eszünkbe jutni, hogy már milyen rég írogattunk a középsulis barátainkkal, milyen rég takarítottuk ki a szobánkat, vagy milyen jó lenne palacsintát sütni. Bármi jöhet, csak tanulni ne kelljen.

Rendszerint eljátszunk a gondolattal, hogy elég csak áttennünk a vizsgát egy későbbi időpontra. Akkorra biztos mindent megtanulunk rá. Halogatunk, aztán nem győzünk csodálkozni, hogy kifutunk az időből, és tologatjuk magunk előtt a felvett tárgyakat.

Ezt megelőzendő aprólékosan tervezzük be, hogy mikor, mire és mennyit szükséges tanulni, és tartsuk is magunkat a tervhez, ha nem akarunk körmöt rágva szívbajt kapni a vizsgaidőszak végére. A következetesség elengedhetetlen.

A kutatások alapján az a leghatékonyabb módszer, ha félórás szakaszokban gondolkodunk. 25 perc tanulás, öt perc szünet. Majd ezt ismételjük a nap folyamán. Ez az ún. Pomodoro technika. Ezáltal javíthatjuk a teljesítményünket is, mert legjobban mindig a szakaszok elejére és végére emlékszünk. Így működik az emberi agy. Minél több a szakasz, annál kevesebb a köztes anyag, és annál több marad meg a tanultakból.

exam1.jpg

  1. Nulla alvás, kávé és energiaital kifulladásig – vagy mégsem?

Szeretjük túlhajszolni magunkat, mert ugye muszáj. Pont akkor nem alusszuk ki magunkat, amikor a legnagyobb szükség lenne rá. Ezért gyakori, hogy vagy elalszunk, és nem érünk oda a vizsgára, vagy alig emlékszünk valamire az előző nap tanultakból. Az alvás REM-fázisában rögzülnek ugyanis a bevitt információk.

Ha arra törekszünk, hogy memóriánk optimálisan működjön, akkor napi nyolc órát kell aludnunk. Segíthet a kora délutáni szundikálás, csak általában nem tudunk 1-1,5 órát követően felkelni és az a vége, hogy átalusszuk a tanulásra szánt délutánt. Szóval a délutáni szundival óvatosan.

Stresszhelyzetben gyakran sanyargatjuk magunkat, chipszen és energiaitalon élünk. Literszámra isszuk a kávét, és büszkén vállon veregetjük magunkat, hogy milyen jól bírjuk. Masszívan károsítjuk a szervezetünket egészen addig, míg be nem adja a törülközőt. Belassulunk, nem tudunk aludni, és a vérnyomásunk az eget nyaldossa. Okosabban tesszük, ha a kávét teára cseréljük, és kerüljük az energiaitalokat, valamint az egészségtelen ételeket.

exam.jpg

  1. Szerezz be egy megbízható számítógépet!

Nincs is annál idegesítőbb, mikor be akarsz jelentkezni egy vizsgára, de valaki beelőz, mert túl lassú volt a számítógéped. Vagy mikor pont akkor omlik össze a rendszer, mikor átnyálaznád az elektronikus jegyzeteidet. Ezt elkerülendő tanácsos beszerezned egy megbízható laptopot vagy számítógépet.

Ha jó boltot akarsz csinálni vele, és szempont nálad a strapabírás, a jó ár-érték arány, valamint a praktikusság, akkor érdemes felújított számítógépben gondolkodnod. Nem kerül ugyanis egy vagyonba, és egy kiváló minőségű business gép büszke tulajdonosa lehetsz. Az sem mellékes, hogy a környezetet is kíméled, ha nem új masinát vásárolsz.

Mikor már majd szétrobban a tanulástól a fejed, és rögtönzött házibulit tartasz kikapcsolódásképp a koli szobán, valamelyik ügyes és okos vendéged leönti sörrel a géped. Nincs ok pánikra, egy felújított gép túléli. Ahogy azt is, ha valaki részegen elalszik rajta. Víz- és cseppálló is, de azért a zuhanyba ne vigyük magunkkal.

Költségkímélő megoldás, jut pénz a bulizásra és a tankönyvekre is. Kicsit szögletes ugyan a csillivilli, színes netbookokhoz képest, de ha nem akarsz rajta prezentálni, akkor pont jó lesz. Ha viszont Te vagy az új Elon Musk vagy Steve Jobs, és nem árt, ha a géped is mesésen fest, akkor vegyél egy vadiúj masinát. Persze azért gondolod át, hogy megengedheted-e magadnak.

exam2.jpg

  1. Koncentrálj!

Ha számítógépen tanulsz, különösen nagy a kísértés, hogy vess egy pillantást a Facebookra vagy valamelyik pletykalapra. Se perc alatt elkalandozol, és azon kapod magad, hogy már túl vagy a hatodik cuki hörcsögös videón, és a harmadik unokatesód ovis képeit nézegeted. Pedig csak 5 percre akartál felmenni a netre. Több, mint ismerős, ugye?

Éppen ezért érdemes önfegyelmet gyakorolni, vagy blokkoló programokat letölteni, ha másképp nem megy. Segíthet, ha kialakítasz magadnak egy tanulósarkot, ahol csend és nyugalom honol. Ahol semmi mással nem foglalkozol, csak a tanulással. Emellett ki kell küszöbölni a csivitelő szobatársakat, szülőket és bárkit, aki társalogni próbál veled vagy hallótávolságon belül.

Az emberi hang tudja legjobban elvonni a figyelmünket, mert ösztönösen értelmezni próbáljuk a hallottakat még akkor is, ha idegen nyelven folyik a párbeszéd. Ha tanulás közben a zenehallgatás mellett döntünk, akkor lehetőleg válasszunk instrumentális zenét, melyben csak hangszereken játszanak és nincs ének. Persze típusfüggő a dolog. Van, akinek síri csendre van szüksége, más ugyanettől megőrülne.

architecture-book-bookcase-1370296.jpg

  1. Ne csak a fantáziád mozgasd meg, hogy hol lennél most inkább, hanem a tested is!

A hajrában gyakran elkövetjük az a hibát, hogy az egész napot a könyvek vagy a gép fölött görnyedve töltjük. Pedig egy kis mozgás csodákra képes. Egy pár perces séta a sarki boltba, vagy egy kis lépcsőzés is bőven megteszi, és pont elég ahhoz, hogy újult erővel tudjunk összpontosítani a tananyagra.

A testmozgás ugyanis felpezsdíti a véráramlást, többek közt az agyét is. Ha több vér jut az agyba, könnyebben megy a tanulás. Emellett a mozgás csökkenti a stresszt, jobb kedvre derít és segíti a koncentrációs készséget. Kevésbé leszel fáradt a nap folyamán, egészségesebbé és kitartóbbá válsz, ha rendszeresen mozogsz/sportolsz.

Rövid és hosszú távon egyaránt megéri erre odafigyelni. A tanulás közben tartott szünetekben is jó ötlet beiktatni, valamint akkor, ha már fogytán az erőnk a nap vége felé. Érdemes ilyenkor futni vagy valamilyen más intenzív mozgásformát választva újra felvillanyozni testünket, hogy még bírjuk egy kicsit a tanulást. Persze csak mértékkel, azért túlzásba vinni ezt sem kell.

A vizsgaidőszak embert próbáló menet, melyben jól átgondolt stratégiával és kellő következetességgel győzhetünk. Az ösztöneink ellen folytatott küzdelem ideje, amikor a fenti tippek alkalmazásával jelentősen megkönnyíthetjük az életünket, és ösztöndíjra esélyesként zárhatjuk a félévet.

A bejegyzés trackback címe:

https://felujitottpc.blog.hu/api/trackback/id/tr1014416636

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.